روش های برای حفظ خلاقیت در کارآفرینی

خلاقیت

مهم نیست که به چه کسب‌وکاری مشغولید، و چه خلاقیتی دارید ، استفاده از فرصت‌ها موضوع بسیار مهمی است. شاید صاحب یک وب‌سایت هستید یا به کار بازاریابی مشغولید، هرکاری از شما برآید باید انجام دهید تا بتوانید در بازار رقابت مقاومت کنیدمدیریت کسب‌وکار نیاز به هر دو طرف راست و چپ مغز دارد. لازم است تا هرچه در توان دارید بگذارید تا در دنیای رقابت با همنوعان، حرفی برای گفتن داشته باشید. وقتی صحبت از ایستادگی و تداوم می‌شود، خلاقیت حرف اول را می‌زند. اما خلاقیت با کوبیدن سر به دیوار ایجاد نمی‌شود. حتی خیره ماندن به صفحه‌ی مانیتور نیز بی‌تاثیر است.

 

معمولا خلاقیت لحظاتی به سراغ ما می‌آید که داریم زندگی خودمان را می‌کنیم. مثلا زمانیکه با کامپیوتر مشغول نباشیم. ایده‌ها همیشه به ذهن خطور می‌کنند. پس بهترین کار این است که دفترچه‌ای همراه خود داشته باشید و لحظه‌ای که به ذهن‌تان رسید سریعا آن را یادداشت کنید.

ما با خلاقیت در وجودمان بدنیا آمده‌ایم، با انگیزش نقاشی، طراحی، نوشتن و خلق. همانطور که بزرگ می‌شویم باید برای حفظ آن بجنگیم. در ادامه ۵ گامی که کارآفرینان می‌توانند برای تقویت خلاقیت بردارند ارائه می‌شود:

۱- هر نوع فعالیت فیزیکی که دوست دارید انجام دهید.
می‌دانیم اداره کردن یک کسب‌وکار زمان‌بر است. تمام انرژی و تمرکزتان را می‌گیرد. سرتان شلوغ است و برای خودتان هم زمان ندارید، یا از ورزش کردن متنفرید. شاید هم ساعت زنگ‌دارتان را به دیوار کوبیده باشید! دلیل و بهانه می‌آورید.

نمی‌گویم که به دوی ماراتون بروید یا پرس سینه ۱۰۰ کیلویی بزنید. سخت نگیرید. نیم ساعت در روز پیاده‌روی کنید، قبل از شروع روز، شنا یا دراز نشست بروید. هرکاری که دوست دارید. ورزش شما را از یکنواختی درمی‌آورد. همه چیز را متفاوت می‌بینید. ورزش به سطح خلاقیت شما کمک می‌کند. چه کسی می‌داند، شاید سالم‌تر شوید.

“خلاقیت، خوش گذرانی هوش است.” انیشتین

۲- مطالعات غیر کاری داشته باشید.
وقتی تمام انرژی‌ خود را صرف کسب‌و‌کارتان کنید طبیعی است که تمرکزتان نیز تنها بر یک موضوع باشد. ساعات بیداری‌تان را فقط به بهبود کارتان فکر کرده‌اید. گفتنش آسان است، اما این را باید بشکنید. مهمترین کتاب‌ها، وبلاگ‌ها و مقالات صنعتی را مطالعه کنید، اما چیزهای دیگری هم بخوانید.

 

خلاقیت

 

به خواندن چه چیزهای دیگری علاقه دارید؟ برخی افراد مقالات شخصی و بیوگرافی‌ها را دوست دارند، برخی رمان. نکته اینجاست که مطالعه‌ی موضوعاتی غیر از صنعت و کسب‌وکار به شما ایده می‌دهد. وقتی با ایده‌ای مواجه می‌شوید، در موردش بنویسید، آن را اجرا کنید، هرکاری که لازم است انجام دهید.

۳- با افراد دیگر ارتباط برقرار کرده و از آنها کمک بگیرید.
باز هم می‌گویم، می‌دانم سرتان شلوغ است. اما اگر یک کارآفرین منفرد هستید برایتان راحت است که در یک دنیای ایزوله و جدا زندگی کنید که هر روزش شبیه هم است. حتی اگر کسب‌وکار بزرگتری دارید همچنان ممکن است تمرکزتان فوق العاده محدود شود. زمان آن فرا رسیده که همه چیز را درهم آمیخته و با افراد جدید صحبت کنید.

دوست یا همکاری دارید که برای زندگی‌اش کار جالبی کرده باشد؟ الان وقت خجالت کشیدن نیست. با آنها تماس بگیرید و از ذهن آنها استفاده کنید. بعضی افراد مشکلی ندارند از خودشان صحبت کنند. پس با آنها درمورد زندگی‌ و شغلشان صحبت کنید.

۴- کارهای خانه را انجام دهید.
نصیحت دیگری که برایتان داریم این است که بر خلاف هر ذره از وجودتان عمل کنید. اگر خیلی ناامید شده اید و پیشرفتی در خود نمی‌بینید وقتش است که از کامپیوتر فاصله بگیرید. آشغال‌ها را بیرون ببرید یا کار دیگری انجام دهید.

ماشین ظرفشویی را خالی کنید. بسیاری از این کارها آنقدرها که فکر می‌کنیم وقت ما را نمی‌گیرند. بعضی از ما فکر می‌کنیم که انجام این‌ها کار ما نیست. اما شروع کنید، بگذارید مغزتان مجددا فعال شود. شاید در همین حین ایده‌های مختلفی سراغتان بیاید.

“هر کودکی یک هنرمند است، مشکل هنرمند ماندن در زمان بزرگسالی است” پابلو پیکاسو

 

خلاقیت

۵- چیزی خلق کنید.
بجز کار به چه چیزهای دیگری علاقه دارید؟ نواختن گیتار، نقاشی، عکاسی و … از چیزهایی که علاقه دارید غفلت نکنید. حتی اگر نیم ساعت از وقتتان را بگیرد، شما را از روزمرگی خارج کرده و به شما حس تازگی و نشاط می‌بخشد.

مسعود شریفی هستم موسس ام اس پی سافت و مدرس زبان های دات نت در این وبلاگ از اخبار ام اس پی سافت و هم مطالب مربوط به کسب کار مینویسم.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Site Footer

Sliding Sidebar

درباره ام اس پی سافت




ام اس پی سافت در ۲۲ اسفند سال ۱۳۸۹ با محوریت آموزش برنامه نویسی و انتشار پروژه های برنامه نویسی شروع به کار کرد که پس از چند ماه موضوعاتی همچون آموزش های تصویری و دوره های آنلاین هم به ام اس پی سافت اضافه شد. در حال حاضر چندین نویسنده و برنامه نویس در ام اس پی سافت فعالیت می‌کنند.

اینستاگرام ام اس پی سافت

No images found!
Try some other hashtag or username